Hoe bepaal je de juiste vorm van reclame voor jouw bedrijf

Als je net met je bedrijf bent begonnen wil je dat natuurlijk aan iedereen laten weten. Al is je product of dienst nog zo goed, klanten moeten je bedrijf wel eerst opmerken voor ze deze kunnen aanschaffen. Daarom moet je aan de slag te gaan met je marketingstrategie. Reclame maken is een belangrijk onderdeel van deze strategie en kan je, vooral in het begin, vaak net dat zetje geven dat je voor je bedrijf nodig hebt..

Er zijn veel verschillende manieren om aan promotie te doen en zo je doelgroep te bereiken, het is dus goed om te onderzoeken welke reclame bij jouw bedrijf past.. We zullen er een aantal benoemen.

Direct marketing

Bij direct marketing stuur je als bedrijf een directe boodschap naar je klanten. Zo kun je bijvoorbeeld advertenties online plaatsen op websites of social media, maar ook maken voor kranten en tijdschriften. Verder kun je zoekmachinemarketing toepassen en spotjes produceren voor radio en/of televisie. Meestal zit hier een behoorlijk prijskaartje aan.

Content marketing

Bij content marketing promoot je niet direct je bedrijf, product of dienst, maar geef je de klant stukjes kennis, entertainment of handige tools specifiek gericht op jouw doelgroep. Het voordeel hiervan is dat deze vorm van reclame niet meteen overkomt als reclame, tenminste wanneer je het goed inzet en de informatie die je deelt ook daadwerkelijk waarde heeft voor je doelgroep.

Guerilla Marketing

Guerilla marketing kan budget technisch gezien interessant zijn voor veel bedrijven. Je probeert daarbij namelijk met zo min mogelijk kosten, op een originele manier, een goede impact te maken. Let echter wel op, want dit soort reclame past zeker niet bij elk type bedrijf.

Omdat het vaak om ludieke acties of een bijzondere stunt gaat, wordt de reclameboodschap veelal kosteloos verspreid. Websites, radio en televisie zijn bij een goede stunt graag bereid om de campagne te melden als nieuws of curiositeit. Het kost de onderneming niets maar stelt hen wel in staat een groot publiek te bereiken.

Stel doelen voor jezelf

Voordat je enthousiast een reclamecampagne opzet, moet je eerst uitzoeken wat je met het adverteren wilt en kunt bereiken. Denk als ondernemer vooral niet te groot en blijf realistisch. Het is onwaarschijnlijk dat je met de promotie van een spectaculaire kortingsactie in één keer de vloer aanveegt met de gevestigde concurrentie. Het is dan vaak beter om meerdere kleine marketingacties uit te voeren.

Doelen kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • het aantrekken van nieuwe klanten of opdrachtgevers
  • het verhogen van je omzet bij je bestaande klantenkring
  • het vergroten van de naamsbekendheid van je bedrijf
  • etc.

Bedenk vervolgens hoe je denkt het gestelde doel het beste te kunnen bereiken.

Welke boodschap wil je overbrengen?

Maak jouw boodschap die je gaat gebruiken in je reclame uitingen zo concreet mogelijk. Wat wil je jouw doelgroep duidelijk maken met deze campagne? Probeer de boodschap kort samen te vatten, het liefst in een enkele zin. Vaak proberen ondernemers meerdere doelen die ze willen behalen in één boodschap te proppen, de ervaring leert ons dat je hiermee het doel volledig mist. Het is veel verstandiger om elke boodschap toe te spitsen op een bepaald doel.

Wees origineel

Reclame moet tegelijkertijd prikkelend en onderscheidend zijn, wees origineel. Out-of-the-box denken kan je helpen, maar behoed je ervoor dat het niet te vergezocht gaat zijn. Het is waanzinnig moeilijk om een ijzersterke reclameboodschap te bedenken, het kan daarom verstandig zijn om hiervoor een professioneel bureau in te huren. Test een zelf bedachte campagne altijd eerst in je eigen persoonlijke en professionele netwerk. Als de mensen in je omgeving de clou van je slogan niet begrijpen dan gaat ie het in je daadwerkelijke doelgroep waarschijnlijk niet veel beter doen. Sterker nog dit zal je bedrijf eerder schaden dan baten.

Leer je klant kennen

Reclame is een uiterst effectieve manier om de juiste doelgroep te bereiken, echter zorg dan wel dat je je doelgroep ook daadwerkelijk kent. Probeer dus eerst een goed beeld te krijgen van je doelgroep. Zo ontdek je wie je potentiële klanten zijn en hoe je ze kunt bereiken, en spits daar je advertenties op.

De kosten

De kosten voor reclamecampagnes lopen behoorlijk uiteen. Voor een advertentie in de krant ben je meer geld kwijt dan voor een online campagne. Dat laatste laat je over het algemeen ook gerichter adverteren. Bij Facebook bijvoorbeeld, kun je zelf aangeven hoeveel geld je wilt uitgeven over een bepaalde periode en op welke doelgroep je je wilt focussen met de reclame.