Hoe blijf ik mijn concurrentie voor?
Concurrentie houdt je scherp. Hoe je het ook wendt of keert, in elke branche zul je ondernemers tegenkomen met een vergelijkbaar product of dienst. Als ondernemer is het de kunst om te voorkomen dat je klant overloopt naar de concurrent.
Focus op de kwaliteit van je product of dienst
Als je potentiële klanten op zoek gaan naar een product of dienst, zijn ze niet op zoek naar iets matigs. Ze willen goede kwaliteit. Als jouw prijs iets hoger ligt dan bij de concurrent, maar de kwaliteit aantoonbaar beter is, zullen de meeste klanten voor jou kiezen.
Voor producten: Zoek de beste grondstoffen en doe goed onderzoek naar alle partijen binnen de supply chain. Alleen zo weet je exact welke kwaliteit je levert.
Voor diensten: Zorg ervoor dat je beschikt over de juiste kennis en ervaring om je dienst zo optimaal mogelijk te kunnen leveren.

Bepaal de juiste prijs
Het bekende gezegde “Goedkoop is duurkoop” bestaat niet voor niets. Goedkoop is ook vaak duurkoop, dat weet de klant ook. Ga daarom altijd voor de hoogst haalbare kwaliteit, ook als dit betekent dat je prijzen daardoor iets hoger zullen uitvallen.Als je een dienst aanbiedt, mag je ook best een hogere prijs vragen als je bijvoorbeeld meer ervaring of een specialisatie hebt. Als klanten je te duur vinden, zijn dit jouw klanten dan wel ?
Hoe duur moet mijn product/dienst zijn?
Vanzelfsprekend is er ook zoiets als een te hoge prijs. Kijk gerust op de websites van je concurrenten om een inschatting te maken van de gemiddelde prijs maar wees wel realistisch. Vind je het lastig om tot een goede prijs te komen? In dit artikel leer je de ideale kostprijs berekenen.
Blink uit in service
Mond-tot-mondreclame is enorm belangrijk als je je klantenkring wilt uitbreiden. Ondernemers die excelleren op het gebied van klantvriendelijkheid, een goede bereikbaarheid, snelle levertijd en het correct oplossen van problemen, plukken daar uiteindelijk de vruchten van.
Vraag bijvoorbeeld tevreden klanten om een recensie achter te laten, dat is veel waardevoller dan zelf gaan roepen hoe goed je bent.

Unique Selling Point (USP)
Waarin onderscheidt je bedrijf zich van concurrenten? Ga op zoek naar de factoren die uw producten, diensten of processen waarin je (in positieve zin) verschilt van de rest. Dit zijn je Unique Selling Points. Het is buitengewoon zinvol om hiervoor een concurrentieanalyse op te stellen, dit geeft je een beter beeld van de aanbieders. Probeer een dergelijke USP zo concreet mogelijk te benoemen.
Een USP kan bijvoorbeeld zijn: het uitgebreide aanbod, betere kwaliteit van de producten, je persoonlijke benadering of juist in de jarenlange expertise?
Bied iets extra’s bij de aankoop of bestelling
Potentiële klanten houden van voordelen. Met het bieden van iets extra’s bij een aankoop of bestelling kun je nog meer consumenten over de streep trekken. Waarschijnlijk denk je bij zo’n speciale aanbieding meteen aan het weggeven van gratis producten, dit is helemaal niet nodig. Denk hierbij eens aan het gratis aanbieden van extra informatie, bijvoorbeeld in de vorm van een e-book, whitepaper, magazine of nieuwsbrief. Wanneer het informatie is die je doelgroep interesseert zal men dit absoluut zien als een grote toegevoegde waarde.
Wat willen je klanten eigenlijk?
Bovenstaande zaken zullen je absoluut helpen om je concurrentie achter je te laten, maar het belangrijkste is wat je klanten willen. Vraag je klanten daarom gewoon om feedback. Klanten hebben allemaal een mening en gebruik deze om jezelf beter te positioneren en ook daadwerkelijk te bieden wat de klanten in je doelgroep willen. Zorg dat je periodiek klanten hierover spreekt, interviews houdt of survey’s uitstuurt. Alleen zo kom je erachter of wat je verkoopt nog steeds aansluit bij hun behoeften.