Succesvolle ondernemers leren van fouten

Ondernemen is een groeiproces. Maar zoals bij ieder proces gaat dit ook gepaard met heel wat groeipijnen. Succesvolle ondernemers leren van hun fouten, anders kun je al snel de deuren sluiten. Aangezien de meeste fouten al wel eens gemaakt zijn hoeft je gelukkig niet iedere fout zelf te maken en kun je natuurlijk ook leren van de fouten van een ander. Hieronder vindt je enkele van de meest voorkomende fouten bij collega ondernemers;

Er van uit gaan dat klanten je weten te vinden

Kun je werkelijk verwachten dat klanten je dienst of product gaan vinden in een markt die wellicht al verzadigd is? In de eerste plaats is de kwaliteit van je product of dienst belangrijk, want dit zorgt ervoor dat je een vaste klantengroep opbouwt. Maar om die klanten te vinden, zul je moeten investeren. Digitale marketing is een belangrijk onderdeel in iedere succesvolle onderneming.

Het niet opvolgen van onbetaalde facturen

Zorgen dat je een kwalitatief product of dienst levert is prioriteit één, maar dat ga je waarschijnlijk niet gratis doen. Toch houden weinig ondernemers goed bij welke facturen wel en niet betaald zijn. Je wil toch niet dat je klant van jouw product of dienst gebruik maakt zonder daarvoor te hoeven betalen? Het zijn niet de leukste werkzaamheden die bij het ondernemersschap horen maar stuur altijd herinneringen naar wanbetalers om hen aan te sporen de facturen te betalen. Lukt het na 2 herinneringen nog steeds niet, dan zou je bijvoorbeeld een deurwaarder in kunnen schakelen. Een deurwaarder heeft immers meer daadkracht dan een incassobureau. Een incassobureau kan uw schuldenaar alleen ‘verzoeken’ of ‘sommeren’ om te betalen. Verdere gerichte acties kan een incassobureau zelf niet ondernemen, omdat zij daartoe niet wettelijk bevoegd zijn en zij moeten daarvoor ook verplicht een gerechtsdeurwaarder inschakelen. Er bestaan deurwaarders die zelfs op no cure no pay basis werken.

Op onregelmatige momenten je boekhouding doen

De boekhouding is een belangrijk onderdeel in het ondernemen. Wie dit te lang uitstelt, heeft geen overzicht meer en maakt fouten. En zoals iedere ondernemer wellicht al eens heeft ervaren, fouten kunnen duur zijn. Regelmatig je boekhouding bijhouden is dus de sleutel tot succes, plan wanneer je aan je boekhouding gaat werken. Heb je zelf geen tijd voor de boekhouding of een groot gebrek aan kennis, dan kun je een boekhouder inschakelen. De tarieven een boekhouder kunnen nogal verschillen. Als kleine ondernemer is het aan te raden om een lokale boekhouder of administratiekantoor uit te zoeken, waar je ook goed persoonlijk contact mee hebt.

Obsessief bezig zijn met concurrentie

Zoals de meeste collega-ondernemers zal jij ook je concurrentie in de gaten houden, dat is prima maar doe dat met mate. Pas je niet te veel aan aan je concurrentie, maar ga uit van eigen sterkte. Zorg vooral dat je onderneming groeit door het leveren van producten of diensten van hoge kwaliteit. Lees ook: Hoe blijf ik mijn concurrentie voor

Wees niet bang professionele hulp in te schakelen

Veel ondernemers zijn trots op hun onderneming. Maar ondernemen bestaat uit een groot aantal facetten, waardoor het moeilijk is om in alles goed te zijn. Sla goedbedoelde raad dan ook nooit in de wind en weiger geen professionele hulp. Misschien ben je heel goed in je product of dienst aan de man te brengen met een goed enthousiast verhaal, maar minder goed in het bijhouden van de boekhouding, het doen van marketing, het maken van een website, het aansturen van personeel etc. Lees ook: Waarom een businesscoach?